..::..  درس ها  ..::..

..::.. درس ها ..::..

الهی نعمت حضور قلبم را از خطور ذنوب بازدار
..::..  درس ها  ..::..

..::.. درس ها ..::..

الهی نعمت حضور قلبم را از خطور ذنوب بازدار

دکتر محمود بابایی، جراح و متخصص بیماری‌های چشم در گفتگو با سلامانه


دکتر محمود بابایی، جراح و متخصص بیماری‌های چشم در گفتگو با سلامانه

 

استفاده از لامپ تک رنگ برای چشم ضرر دارد/ بعد از هر ۴۵ دقیقه مطالعه، به چشمانتان آب خنک بزنید

 سلامانه : امروزه به‌خاطر افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تشویق رسانه‌ها به مصرف کمتر برق، استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف در بین خانواده‌های مختلف، رواج پیدا کرده است. هرچند که لامپ‌های کم‌مصرف، ضرر چندانی برای چشم‌ها ندارند اما باید با فاصله مناسبی از آنها به امر مطالعه یا حتی تماشای تلویزیون بپردازیم.

دکتر محمود بابایی، جراح و متخصص بیماری‌های چشم، در این باره به خبرنگار پایگاه خبری سلامانه گفت: «هرگز نباید از لامپ‌های کم‌مصرف تک‌رنگ و یکنواخت استفاده کنیم. بهتر است که لامپ‌های ما ترکیبی از زرد و سفید باشند و اگر اجباری به استفاده از رنگ یکنواخت وجود دارد، باید زرد یکدست را به سفید یکنواخت، ترجیح بدهید. از طرف دیگر،‌ برخی از افراد علاوه بر اینکه لامپ کم‌مصرف استفاده می‌کنند، تعداد لامپ‌های مناسبی را هم روشن نمی‌گذارند و فضای کار، درس یا زندگی خود را نیمه‌تاریک نگه می‌دارند».

وی تصریح کرد که فضایی که در آن فعالیت می‌کنیم باید کاملا روشن باشد تا فشار و خستگی به چشم‌ها وارد نشود. درواقع، همواره باید تناسب فضا و نور وجود داشته باشد.

عضو هیات علمی گروه چشم‌پزشکی بیمارستان بقیه‌الله افزود: «یکی از بزرگ‌ترین فشارهایی که به چشم وارد می‌شود و آن را آزار می‌دهد و خسته می‌کند، استفاده از نورهای سینمایی است. یعنی اگر قرار است مطالعه یا کار بکنید، نباید فضا را تنها با یک چراغ مطالعه مجهز به یکی دو لامپ کم‌مصرف یا حتی رشته‌ای روشن نگه دارید».

بابایی در نهایت یادآور شد که فضای مطالعه باید نوری کامل و از بالا داشته باشد تا چشم‌ها برای دیدن خطوط به زحمت نیفتند. ضمن اینکه چه شما اتاق را با لامپ‌های کم‌مصرف روشن کرده باشید و چه با لامپ‌های معمولی باید پس از هر 45 دقیقه مطالعه، حدود 15- 5 دقیقه از جای خود بلند شوید، آب خنکی به چشم‌ها بزنید و دوباره به موقعیت قبلی‌تان برگردید.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد